اندک سوادی که دارم

دردهایی که اززندگی میکشیم گاهی هم لذت!

اندک سوادی که دارم

دردهایی که اززندگی میکشیم گاهی هم لذت!

اعتیاد برادرناتنی هنر

                      اعتیاد ، برادرناتنی ، هنر

مطلبم را با یه خاطره نه چندان دورشروع میکنم:

چندی پیش برای مطمئن شدن ازوضعیت داخلی خودم به پزشک حاذقی مراجعه کردم دکتر.م. بعد ازنوشتن آزمایشات بقول معروف گپ ما گل انداخت وقتی فهمید حقیرکارم هنراست با خنده ای گفت:شما چه رشته ای فعالیت میکنید

منم گفتم همه کارولی خط اصلی موسیقی گاهی مینویسم گاهی هم بوم خط خطی میکنم .گفت:تریاک میکشی گفتم نه چطوراگربرای قیافه ام میگویید برای یه حادثه ست که تلخی ش هنوز یادم نرفته

دکترگفت:آقای تامران خان نوازنده ای که تریاکی نباشه فایده نداره حس نداره من با تعجب گفتم:دکتراگربرای فهمیدن تریاکی بودن من میپرسید نه غیر سیگارچیزی نمیکشم اززمان تریاکی بودنم گذشته بعدازشصت سال اگرخداعمری دادتریاک هم پرازپلاستیک کنترل وشن وخرما وچه میدونم این چیزها نباشه بدم نمیاد به اندازه دررفتن ازسالخوردگی یه پکی بزنم.اما دکترجدی گفت نه این نظر شخصی منه .ازشما چه پنهون جاخوردم.گفتم:به نظرمن هنرانچیزیست که ازاحساس دست کاری نشده بوجودبیاید وعقل شارژ نشده مگرعشق باشدوعلاقه وبرای اکثرهنریها درد وافسردگی که آخرش میرسد به گوش مخاطب خلاصه کارم تموم شد وبیرون آمدم.

بیایید نگاه کنیم چرااکثرمردم هنرراچسبیده به اعتیاد میدانند!این اعتیادازعلاقه به نگهداشتن گل بطورافراطی امکان آغازداره تا خمرودود وجنس ظریف.اگرنگاهی به قبل بیندازیم تمام اینهارادرهنرمندان تمام رشته ها میبینید درکشورهای اروپایی میتوانیم مشکلات جنسی هم اضافه کنیم مانند یکی ازبهترین های دنیا آقای ...که همیشه عینک به چشم دارد انهم ازانواع مختلف فانتزی!

واقعاچرا؟یک دلیل بسیارعامیانه میزنم چون متخصص نیستم رفتارشناسی خودم اگرخوب بودکه رفتارخودم رو درست میکردم ولی من معتقدم وقتی کالبدی پرازاحساس میشه مهارش سخته .

هنرمندباهنرش این احساس رومنتقل میکنه ولی مسائل فشارهای شخصی او بدین صورت ها نمایان میشه.شخصا ازتریاکی بودن هنرمندان به شرطی که دستشان به جیبشان برود وسلامت کامل داشته باشندواسیرروند سعودی مصرف نشوندبدم نمیاید چون دوستانی رادیدم که باوجوداعتیادآثاربزرگی خلق میکنندبرخی هم بعدازمدت اعتیاد با وجود پاکی بازهم ازتجربیات آنوقت کمک میگیرند.هذیانهای موجوددریک هنرمند باعث این میشود که کارکردن کافی نباشد بلکه فشارکاررا باید کم کنند وآرامشی نسبی داشته باشندچه باکشیدن سیگاروچه باخواندن کتاب وحتی وافورو......امامتاسفانه هنرمندان جوان مادراین سالها باوجودموادجدیدمخدرهمه گی اسیرشیمیایی ها هستند.واین چیزیست که آینده هنراین کشورراتحت تاثیرقرارمیدهد البته انسوی ماجراراندیده نگیرید ماهنرمندان سالمی هم داریم که اخلاقشان ورفتارشان نمونه ست درحوزه سینما استادمشایخی و....درموسیقی ازجوانها بامدادبیات و...درنقاشی هم خانمهای صورتگرکه فقط ممیزی افت کارهایشان است وبایدماازدیدنش محروم باشیم وگالری های اروپائی کیفش را ببرند.درادبیات کمی قضیه پیچیده تراست از صادق هدایت تا... اکثربعدازقلم وافوریا پنج سیری همدمشان بوده تنها برای نوشتن وتخیل البته بعدازدهه چهل به تدریج قلم بدستان سالم ترشدند.فکرنکنید خدای نکرده نکوهش میکنم نه فقط برایم عجیبه چرا همه قشرها تمام کارها راانجام میدهندآب تکان نمیخورد ازبازاریهای چشم پاک!گرفته تاراننده ای که فقط برای رضای خدا ترمزمیکند!ولی ماهنرمندان که مثل انها درجامعه نیستیم وخلوت برایمان مهم است طبلمان بسیارصداداراست وبصورت کرشندو هم صوت آن زیاد میشود تاجایی که جزتخریب حاصلی ندارد.

نمیدانم علمش راهم ندارم به عمق واقعیت پی برم میخواهم اگرکسی پزشکی ویا جامعه شناسی میتواند دلایل علمی ارائه دهد ولی مشکل اینجاست او هم باید هنرمند باشد تا بفهمد .دربین کسانی که هنررااکتسابی آموختند زیاد نیستندافرادی که اعتیاد برادرناتنی هنرشان باشد ولی اکثرکسانی که درخونشان از بدو تولد هنربوده اسیریکی ازاین مواردهستنی که درملل مختلف حل شده وجزء حریم خصوصی افراد محسوب میشود تا وقتی که به اجتماع ضربه نزند ولی وقتی خواننده ای آنقدرتابلومیشودکه برای طرفدارانش عادت او یک زنگ خطراست آنوقت دولت وصدای مردم اورابه پاک بودن دعوت میکنند نه اینکه ازخودشان برانند چقدربدم میاید کسی کاری بکند وبعدمنکرش شود شخصا اگرکاری کنم که آخرش به تنبیه هم منجرشه چه اشتباه چه درست با صدای بلندفریادمیزنم همانگونه که بخاطر همین اخلاقم زیرپایم همیشه خالیست دوستی میگفت ایکاش کمی رک نبودی!!!

نمیدانم این فقط یه کنجکاوی ومساله ای بودکه سالها ازارم میدهد اگرشما میدانیدچرا برایم بگویید .

اعتیادهمیشه برادرناتنی هنربوده واعتیادجنسی خواهرآن.چه خواهروبرادرخوبی که اینقدر همزادشان راهمراهی میکنند تاابد.

تامران هامون

رمضان 91

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.