اندک سوادی که دارم

اندک سوادی که دارم

دردهایی که اززندگی میکشیم گاهی هم لذت!
اندک سوادی که دارم

اندک سوادی که دارم

دردهایی که اززندگی میکشیم گاهی هم لذت!

ملاقات

ز آنسوی آبگینه حایل/      درفرصت مجال میعا د                            گفت:فرزندم    /  گردوئی که دراین باغ کاشته اید                                       باغی که زردی رویش /  وباغبان قیچی بدستش  /   که گوئی مدام است   /        ازحاصلش شود که نصیبی برید؟   /  امیدسبزی اش هنوزهست؟                     /  گفتم:پدرم/        تیمارجدی این نازنین نهال /برچیدن ثمری مستدام را/نزدیک میکند  تامران تهران 1376

پشت هم سیگار و نوشیدن

زبان درکام وبی لبخند
پشت هم سیگار و نوشیدن
پشت هم ارام نجوایی
چای تلخ است استکان باریک
قندهم نمیتواند نوای سازم را شیرین کند
شیشه سکوریت
مردمان پشت میز مشغول نوشیدن
منم پشت پیانو
گاه میخوانم گاه میلغزم بروی نیم نگاهی شیطنت بار
ولی هرگز زبان درکام نمیچرخد
سکوتم را تحمل نیست
ودستی بروی پشتم
دوباره بنواز نوایی که نان شبت را
روی اوپن اشپزخانه بگذارد
ومن ناچارم وناچار                                      1392تامران

دست تایپی برای چلچراغ مجله محبوب من

گلناز   دوست گرامی جوانم     سلام

توراآبجی یاخواهریاهرآنچه ارمغان نسل تو دردنیای مجازی ست صدانمیزنم چون آنهاکه مرامیشناسندمیدانند ازلجن مال شدن این واژه های مقدس درفضایی که روزگاربرای شمادیکته کرده بیزارم.اولین نکته اینکه مابرای دیکته نشدن تلاش کردیم وشمابرای هرآنچه دارید تلاش میکنیدتاازدست ندهید. ما عیدکه میشدبانگاه مادرمان میفهمیدیم که آجیل بخوریم یا نه!حتی گاهی جرات بیان اندیشه هایمان رانداشتیم.من ازهمان نسل پنجاهی هایی هستم که همه چیز رادرخودفروبرده تادیگران ازمتهوع شدنش ناراحت نشوند.ازهمان نسل که درازکردن پارانزدبزرگترعیب میدانستیم واگربعدعذرخواهی هم به آسایش درازمیشدیم عذاب وجدان داشتیم که نکند.......بگذریم همشهری من شاید هم دخترم.چقدرنسل توخواندوفهمیدولایک کرد؟چقدرنسل من خواندواندیشیدوردکرد؟برایت بگویم گذرزمان برای هیچ کس افتخارنیست مگرآنکه مفیدبوده باشد وتجربه کافی کسب کند.نگو که درشهرمان مازیرموشک باران بودیم که رشت همش اگراشتباه نکنم وگرد پیری برحافظه ام ننشیند 4بارموشک باران شد.

گلنازگرامی من! نسل من.....؟؟؟!!!!چه بگویم برایت؟

نسل من هاچ را کوشا میدیدوکارگری که احساسش بیش است ونسل تو آنرا چه میگویید؟نوستالوژی؟ایامثل ماازدیدن چهاردست میترسید؟

منهم وقتی 10سالم بودابله داستایوفسکی راخواندم ونفهمیدم .

امادوباره در12 سالگی خواندم تابدانم. شما میخوانید؟

همشهری من ،تو همین هوایی را که من نفس میکشم میکشی میدانی برای اینکه امروز به کلاس موسیقی بروی نسل من چقدررنج کشید؟ .من اولین سالی که موسیقی روتوکشورم ازادکردند بااینکه سازمیزدم رفتم کلاس سازدستمون گرفتیم که عادی شه برای نسل بعدمون وبخاطرش تازیانه هم خوردیم.سازمون شکسته شد متهم به خیلی چیزها شدیم اما پرچم رابرایتان گذاشتیم .حداقل خودم با ارکسترهای مختلف برای نسل شما یادگارزیادگذاشتم.rainboys1369.tnt 1369-1380.five 1382-1385 hit music 1387-1390.best 1390-1391

رو سن تاتر بما میخندیدند.برای دست نوشته هامون باید ازپدرومادرکتک میخوردیم.شاید بخیالت میخواهم قمپزدرکنم اما دراشتباهی من میگویم

این فقط گذرزمان است که ماراروبه فرسایشی همه جانبه روانه واز ماادمهای افسوس خورنده(عجب ترکیبی؟) میسازد.

شما هرچی وی پی ان زدید نتوانستید وما هرچه کاشتیم حداقل نصف درو کردیم.ویدیو رابرایتان آزاد وموسیقی وباقی تفریحات. ازآتاری خودمان دست کشیدیم ودلخوش به نسل شما شدیم .میدانی میان دوتحول قرارگرفتن میان دوتفکر ،سخت است زندگی باور کن نمیدانیم شمالیم یا جنوبیم باقی جهات رانمیگویم که انگ بخورم میبینی نسل من ترسو بارآمده ترس ازاینکه بگویم چپ یا راست.تازه شمالش هم ماتریالیسم دیالکتیک  بدنبال دارد.

می جان خاخور تی گب مره دریاییه ابیه

بلبل اواز شب مهتابیه

اما کنون ما چون سیزیف یونانی کوله بارنامرادی نانمان رابرای سیرشدن شکمتان بدوش میکشیم وبی منت سعی درآسایش شما داریم. ودوست داریم تتلو گوش نکنی چون گوشت خراب میشود میدانی موسیقی نقش بزرگی درشخصیت ادمها دارد؟

خلاصه کلام اگرکمی فقط کمی ازتجربیات نسل مارا به گوش بخرید وعمل کنید دهه هشتادیها که فرزند منم شاملشان میشودرا ازانچه امروزتورا رنج میدهدرا وا میرهانی .

نسل من ایکاش مثل شما بودونت وفیس وتیوترو.......

مابزرگترین افتخارمان خواندن کل کتابخانه دوستمان،صفرکردن بازی آتاری ،خواندن مجله دانشمند هرچندهم که نمیفهمیدیم !!همبازی بودن بادخترهای همسایه بی هیچ نظری(قبول کن نسل تو زودچشم وگوش بازکردند)که البته نیمی تقصیرپیشرفت ماست.بزرگترین پزما داشتن نمرات خوب یاماشین بیوک پدربوده ویک ملودیکای ساده یاداشتن لباس بت من وسوپرمن برای دخترها هم سری دیوی هنرپیشه هندی یا نهایت کلاس مدرن تاکینگ وجوانی مایکل جکسون

درنسل من همسایه هم خانواده بود اما درنسل تو بچه محل هم زیرآوارمتلک هاست.

نسل من بیسوادبودچون آرمانهایمان اندازه یک دیپلم بود ونسل تو مدرک برایش سهل

گلناز میدانی راحتت کنم رشته کلام ازدستم دررفت ول کن همین رو بدون که نسل من نسل تشریحی ونسل تو نسل چهارجوابیست.اینم برای تو که همشهری جوان من هستی

/  دیروز سلام مان گرم وگیرا بود /    امروزسردونچسب  /  ونگاهمان پلی برای تردد مدام عاطفه              امروز  اما   درچاله های ارتزاق              فریادیکدگرنمیشنویم /                                              کوله بارنان راهمچو سیزیف یونانی               /   حمل میکنیم تا ستیغ قله تکرار                       دیروزناجی غریقهای همه قاره ها بودیم                                                                          وامروزناجی خویش هم نیستیم                                                                                         /گرداب حریص تراست؟                /یامانحیف تر

 

تامران هامون گیلکا

رشت تیرماه نود.

دیو !!! یادی ازبزرگ علوی

دستهای سیاه واستخوانی دانه های مرواریدراآویزان نگاه داشته وچشمان سرخ زهرآگینی که ازمیان موهای ژولیده ی سیاه خاک الودنمایان است،آنهاراحریصانه براندازمیکند.

طلارابانقره عوض میکنند!

مشک راازپشک تمیزنمیدهند!!

جهان به کام کاسه لیسان است!!!

چکه های خون درکوچه هاریخته خون گرمی که هنوزلخته نشده .!تکه قالی تیسفون میان جمعیت دست بدست میگردد.یک ایرانی میخواهدآنرا برباید.باکاردشکمش راپاره میکنند وباگامهای بی تفاوتشان ازکشته اومیگذرند.قالی رابه قیمت هزاردیناربرای پادشاه حبشه میخرند.مردم که کاروانی میبینند همچون موروملخ ازشترها بالارفته ودختران ایرانی را برزمین می اندازند.زنها شیون میکشند ومویه میکنندواز توانشان درکشمکش بامردان نیزکاسته میشود.عربی دست انداخته وپستان زنی رااززیرپیراهن او بیرون میکشددخترکی گیسوان خودرابدورگردن خود سخت میفشارد تابمیردوراحت شود.یک زن عرب همان مردکثیف دست راازپشت باکارد میکشد.همه جا خون....بچه های کوچک ازدامان مادرافتاده روی خونش دست وپا میزنند این

بازارکوفه ستدر1300سال پیش

خانه های ایرانیان ماتم زده است دیوارهای شکسته سقفهای ویران سقفی ندارند

اما عربهاکه هیچگاه خانه نداشتند.دختران ایرانی رابه یغما میبرند.اشرافزادگان را کمی بیش وباقی را با انگشتان قیمتشان رامیشمرند .پنج ده بیست.

 

ازکتاب زیبای دیو !دیو!! بزرگ علوی

یک دیو هست با چشمهای زهرآگین که زینگاو نام دارد.اوازنزدتازیان آمده بودتادرایران زمین فرمانروایی کند. ( بند هشن)

شمارابه دیده درون شرم نیست 

زراه خردمهروآزرم نیست

بدین چهرواین مهرواین رای وخوی

همی تاج وتخت آیدت آرزوی

فردوسی کبیر

حیرانم. ترجمه ای از crome yellow

درآن شبهای خاموش تابستان

که رامشگرنسیم وخنیاگرباد

درشاخه درختی پوشیده ازظلمت

به خوابی بس ژرف فرومیروند:

خودحیرانم جویای چیستم؟

شقایقم ولی شوقم زچیست؟

مایلم ولی میلم سوی کسیت؟

جریان آرام وتاریک زمان را

خنده ای-بانگی سدنمیکند

جویای چیستم؟خودندانم!!

شایق کیستم؟خود حیرانم؟!!!!!

تمام نا گفته هایم را روزی خواهم گفت

شایدزمان آرامیدن من ........

مثل هرسال روزتولدم کسالت بارترین روز

نمیدانم چقدرآدمها مثل من هستند؟

همیشه روز تولدم برایم روزی بد وتهوع آور بوده ست

نشنیدن یک صدای اشنا که بگوید تولدت مبارک

یا نداشتن یک بوسه ازروی مهر

بحرحال بازهم گذشت یکسال بزرگترشدم

که ایکاش 10 سال میشد ÷یرترشوم

همیشه برایم مرگ خوشایند بوده

چون هیچگاه یادش نرفته بگوید تولدت مبارک


تامران هامون کنسرت برای فرهاد سال 1383 بصورت تصویری

دوستان ارجمندم

خلاصه تونستم این ویدیوهاروگیر بیارم  اولین کنسرت استادحسن افتخاری وموردلطف قرارگرفتن حقیرتوسط موسسه نیما

داستان ازاین قرارکه منو افتخاری دعوت به مراسم یادبود فرهادکبیردرمازندران شده بودیم. بعدازاینکه مشخص شدمقداربرنامه ارایه شده کم است بنا به دعوت دوستان ویه کمی هم بی کله بازی ازطرف من رفتیم روی سن برای اجرای قطعاتی که شاید 3تراک را قبلا خوانده بودم کتمان نمیکنم که حسن افتخاری شجاعتش قابل تحسین بود بحرحال قسمتهایی ازاین اجرا برابرایتان بیادگارگذاشتم

مویدوبهروزباشید

تامران هامون گیلکا

http://s3.picofile.com/file/7818534729/iPod_4_jomeh_bazar.mp4.html
http://s2.picofile.com/file/7818536876/iPod_5_robaeyat.mp4.html
http://s1.picofile.com/file/7818568602/iPod_6_boyeydi.mp4.html
http://s1.picofile.com/file/7818602575/iPod_final_Ayene.mp4.html
http://s3.picofile.com/file/7818605692/iPod_start_mardtanha.mp4.html